Menu

Sztuka przenośna

blog o biżuterii artystycznej jej historii i sposobach ekspozycji

Wpisy otagowane : visual-merchandising

Ekspozycja biżuterii

anna-sklodowska

Stronę poświęcam Visual Merchandisingowi biżuterii.

Visual Merchandising to dziedzina zajmująca się tworzeniem ekspozycji w przestrzeni sprzedażowej. Stosuje się ją zarówno w sklepach, witrynach wystawienniczych jak i stoiskach handlowych czy targowych. VM łączy w sobie techniki artystyczne, architektoniczne, psychologię klienta oraz wiedzę handlową. Podstawowym celem VM jest przyciągnięcie klienta i zachęcenie go do dokonania zakupu.

Visual Merchandising stosuje się praktycznie dla wszystkich produktów, zarówno dla dużych, nawet takich jak samochody ciężarowe po małe typu biżuteria. Właśnie jej poświęcona jest ta strona.

Poniżej w kolejności chronologicznej przedstawiam wpisy o tej tematyce:

1. Ekspozycja biżuterii w przestrzeni wystawienniczej i handlowej

2. Ekspozycja biżuterii- Klient wyznacza kierunek

3. Miejsce sprzedaży czyli "Jestem tam gdzie mój klient"

4. Jubilerski luksus

5. Ekspozycja biżuterii w różnych systemach sprzedaży

6. Wystawy jak z bajki największych marek biżuteryjnych

7. Te wystawy zachwycają niezależnie od tego co wystawiają

Miejsce sprzedaży czyli " Jestem tam gdzie mój klient"

anna-sklodowska

    Załóżmy, że mamy określony target klienta czyli wiemy jaki ma mniej więcej wiek, styl i „portfel” to musimy się zastanowić gdzie najczęściej możemy  takiego odbiorcę spotkać? Mamy do dyspozycji  sklepy off i on line, galerie, targi  i  kiermasze z modą . Jeśli znajdziemy wyżej wymienione miejsca handlowe to w pierwszej kolejności powinniśmy dowiedzieć się jacy projektanci i wystawcy sprzedają tam  swoje wyroby.  Sprawdźmy czy stylistyka naszych wyrobów pasuje do tendencji  tam panującej. Właściciele i organizatorzy zazwyczaj mają swoje założenia i bazy klientów, których zapraszają, można więc zapytać  i porównać.  W przypadku sklepów i galerii istotna też jest stylistyka i estetyka  ekspozycji. W przestrzeni zatłoczonej  wyrobami wiele z nich nie będzie zauważonych.  Ważne jest również zwrócenie uwagi na to gdzie ów sklep czy kiermasz jest promowany, na jakich stronach lub w jakich czasopismach. Po zebraniu informacji należy wyciągnąć wnioski. Czy to miejsce da nam oczekiwaną reklamę? Czy nie zaniżymy wartości produktu i czy w tym miejscu będzie on wystarczająco widoczny?  A przede wszystkim czy tam jest nasz klient?

wystawa

Przykład wystawy sklepu z biżuterią. Eksponaty są małe więc z daleka na pewno nie byłyby dostrzeżone. Prosty zabieg kolorowych rurek z pewnością przyciąga oko klienta.

wystawa

Ekspozycja biżuterii w ciekawym wydaniu. Nawet gdyby biżuteria nie była najwyższej klasy to oryginalna forma prezentacji spowoduje,że nabiera ona wartości i staje się atrakcyjna. Prawdopodobnie w innych okolicznościach lub zestawiona z biżuterią o zupełnie innej stylistyce nie byłaby zauważona. 

       

       Zazwyczaj wytwórcy mają przekonanie, ze  ich produkty nie podlegają klasyfikacji, są niepowtarzalne i oryginalne a klient może trafić się wszędzie. Zapewne tak jest ale pamiętajmy, że przedstawiając je w każdym możliwym miejscu nadamy im bardzo pospolity charakter a potem ciężko będzie się wybić.  Jeśli  naprawdę są unikalne lub przemyślane ale proste w formie  mogą zniknąć w tłumie pozostając niedocenionymi. W takiej sytuacji lepiej będzie poszukać dla nich dobrej galerii czy miejsc promujących design.  

wystawa

Przykład ekspozytora, który przyciąga formą a na nim biżuteria w kolorach praktycznie nierzucających się w oczy.

wystawa

Oryginalny sposób na projekt wystawy z biżuterią. Ozdób prawie na niej nie ma ale czy nie zwrócisz na nią uwagi?

ekspozycja

Wystawa biżuterii na której wyroby wyglądają  niczym eksponaty laboratoryjne. Zogniskowane światło  i prosty wystrój powoduje,że skupiasz się tylko i wyłącznie na biżuterii.

Mam też dla Was kilka przykładów sklepów, które łamią wszelkie zasady Visual Merchandisingu. Oczywiście są to skrajne przykłady a wyroby pochodzą prawdopodobnie z masowej produkcji, jednakże porównajcie je do sklepów i galeryjek jakie spotykacie na swojej drodze i sami oceńcie. Często można spotkać miejsca gdzie nawet jeśli mamy drogie lub ciekawe wyroby to ich zestawienie zbyt blisko siebie w dużej ilości przynosi efekt podobny do tego, który widać na zdjęciach. Nie widać nic konkretnego a to co ciekawe całkiem znika. Jest to również brak szacunku dla produktu i klienta, który zmarnuje dużo czasu aby cokolwiek znaleźć. Owszem możemy zaproponować klientowi ciąg korali czy bransoletek ale sugerujemy mu, że jest to bardzo tani produkt, którego my sami nie szanujemy.

Przykłady złej prezentacji:

zła ekspozycja

 

zła ekspozycja

naszyjniki

 

Ekspozycja biżuterii - klient wyznacza kierunek

anna-sklodowska

W poprzednim wpisie obiecałam przedstawić kilka wskazówek na temat ekspozycji biżuterii, które powinny spowodować wzrost sprzedaży waszych dzieł.
Przedstawię je w kolejności jaka powinna być przez Was zachowana aby dojść do zamierzonego celu.


Pierwszym punktem w tym procesie jest KLIENT. Oznacza to, że zanim zaczniecie kreować swój wizerunek stoiska musicie się zastanowić kto jest Waszym klientem a co za tym idzie musicie zadać sobie pytanie:

-Jaki jest przeciętny wiek Waszego klienta?

-Czy zazwyczaj Waszymi produktami interesują się ludzie zamożni, przeciętnie zamożni czy raczej nastawieni na tani zakup?

- Jakie potrzeby modowe ma Wasz klient, czy ma on własny styl czy może ulega ogólnym trendom i modom?

4

Jeśli jesteście w stanie odpowiedzieć na te pytania to wiecie już, w którą stronę powinnyście ukierunkować styl prezentacji. Przykładowo jeśli klientami są nastoletnie osoby to zarówno prezentacja jak i kolorystyka stoiska powinna przyciągać właśnie takiego a nie innego klienta.

To nie zawęzi ilości odbiorców a wręcz przeciwnie przyciągnie więcej ludzi z danej grupy wiekowej czy grupy ludzi o określonych potrzebach.

Dla odmiany, jeśli wiecie już, że Waszym klientem są kobiety dojrzałe, czyniące zakupy przemyślane to prezentacja powinna być skierowana do ich stylu życia. Czyli muszą być w niej elementy, które powiedzą : „Tak to jest produkt dla Ciebie a nie dla nastolatki, nie bój się, nikt nie zadrwi z Ciebie, że kupiłaś coś co nie przystoi nosić kobiecie w twoim wieku".

Często zdarza się, że dorosła kobieta nie jest do końca pewna czy to co się jej podoba wypada nosić. Nie wszystkie mają na tyle wypracowany własny styl aby bez wahania dokonać zakupu więc trzeba je trochę przekonać i nie zawsze muszą to być słowa. To samo można odnieść do klientów, którzy ulegają trendom. Jeśli nie mają własnego stylu to można mu ten styl trochę zasugerować. Jeśli jest dobrym obserwatorem, to zauważy, ze pewne produkty są bardziej popularne w danym sezonie. Można więc spróbować wyselekcjonować je tak aby ich nie szukał.

Zamożność klienta ma znaczenie bezpośrednio dla kompozycji, kolorów stoiska jak i jakości prezentacji. O tych aspektach napiszę w kolejnym wpisie. 

Ekspozycja biżuterii w przestrzeni wystawienniczej i handlowej

anna-sklodowska

 Od pewnego czasu obserwuję rynek polskiej biżuterii artystycznej i wiem, że wytwórców jest z roku na rok coraz więcej a mimo to ich wyroby są mało widoczne. Przyczyn może być wiele ale na pewno jedną z nich jest ich niewystarczająco dobra ekspozycja. Problem ten dotyczy biżuterii prezentowanej w galeriach i sklepach jak rownież na stoiskach targów biżuteryjnych czy rękodzielniczych.  Wytwórcy skupieni na pięknie swoich wyrobów wiedzą, że jest on głównym elementem przyciągającym uwagę klienta ale zapominają, że ich zła ekspozycja może to piękno przygasić i zniechęcić potencjalnego kupca. Aby uniknąć takiej sytuacji należy zapoznać się z podstawowymi zasadami tzw. visual merchandisingu. Korzystając z mojego bloga chciałabym Wam te zasady przybliżyć z nadzieją, że okażą się one pomocne. Jako specjalista i menadżer w dziedzinie visual merchandisingu zdobywałam doświadczenie zawodowe zarówno w Polsce jak i za granicą między innymi w Szwajcarii i Niemczech. Zdobytą wiedzę chciałabym Wam przekazać w formie krótkich opisów zasad oraz złych i dobrych przykładów ekspozycji. 

Na początek kilka luźnych przykładów prezentacji z dobrze zachowaną kompozycją, o której wspomnę w następnych wpisach.

visual merchandising

visual merchandising

visual merchandising

visual merchandising

visual merchandising

© Sztuka przenośna
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci