Menu

Sztuka przenośna

blog o biżuterii artystycznej jej historii i sposobach ekspozycji

ekspozycja biżuterii

Ekspozycja biżuterii

anna-sklodowska

Kontynuując wątek Visual Merchandisingu, czyli sposobu ekspozycji, omówię kilka systemów prezentacji w zależności od sposobu sprzedaży biżuterii.

Postanowiłam wybrać trzy sposoby sprzedaży. Pierwszy to własny sklep z biżuterią sztuczną. Drugi to galeria z biżuterią autorską i trzeci jako własne stoisko wystawiennicze np. na targach.

Dzisiaj omówię przykład pierwszy z własnym sklepem z tanią biżuterią.

Jeśli uznaliśmy, że dobrym biznesem będzie prowadzenie własnego sklepu z biżuterią to musimy znaleźć dla niego dobrą lokalizację w bardzo ruchliwym miejscu. Tam gdzie ludzie przemieszczają się w swoich codziennych sprawunkach. Jeśli już znajdziemy takie miejsce to musimy wiedzieć, kto najczęściej tamtędy przechodzi i właśnie dla takich osób trzeba stworzyć naszą ofertę. Produkt musi być tak wyeksponowany aby klient, który wcale nie planował kupić błyskotki wejdzie do Waszego sklepu, dokona zakupu i będzie z niego zadowolony. Uzyskamy to po przez szereg wszelakich ekspozycji okazjonalnych albo promocyjnych. Wiemy, że w ciągu roku jest wiele okazji aby stworzyć specjalną ofertę np. Dzień Kobiet, Walentynki, Święta Bożego Narodzenia itd. Wasza oferta w sklepie powinna zachęcać długo przed dniem świątecznym. Poza dniami świątecznymi można również wprowadzać promocje, wyprzedaże itp. do każdej takiej akcji dobrze przygotować ładną witrynę albo wyznaczyć jakieś widoczne miejsce w sklepie gdzie możecie tworzyć zestawy promocyjne. Są to bardzo komercyjne działania więc inspiracji możecie szukać w wielu tzw. "sieciówkach" w centrach handlowych.

Prezentacja w sklepie, tak jak już wspominałam w poprzednich wpisach, powinna być bardzo czytelna. Najlepiej stworzyć zestawy kolorystyczne, np. w połączeniu z dodatkami, uzyskując efekt modnej kolekcji. Jeśli w większości Waszym klientem jest typ "szperacza" to dla niego dodatkowo należy utworzyć strefę taniego produktu wyeksponowanego w jednym ciągu na ścianie lub w jakimś dużym ale płytkim koszu tak aby mógł dowolnie przebierać sobie towar. Podkreślam, że musi to być jedynie wyznaczona strefa a nie dominująca część sklepu. W ten sposób uzyskacie poczucie "ostatnich sztuk" lub "końcówki kolekcji"

Decydując się na sklep nie musicie od razu zaopatrywać się w sztampowe ekspozytory i meble biżuteryjne. Trochę własnej inwencji twórczej wystarczy aby stworzyć coś ciekawego, co wyróżni Was spośród konkurencji a może nawet własnym stylem zachęci do wejścia.

Jeśli nie macie zbyt wielu funduszy a lubicie styl vintage poniższe przykłady powinny zadziałać na Was inspirująco. Postarzone skrzynie, palety i kufry a nawet babcine serwety mogą okazać się idealnym elementem dekoracyjnym i meblem, na którym możecie wyeksponować swoją biżuterię. 

0922ea4072149ccfe67d5e519ec0dee2

vm1

Jeśli chcecie się posiłkować gotowymi rozwiązaniami to nawet zwykły display umieszczony np. na ciekawie pomalowanej ścianie da dużo lepsze efekty niż zwykłe popiersie postawione na blacie.

vm3

Prosta dekoracja i czytelny podział asortymentu daje lepsze efekty sprzedażowe niż notoryczny nieład gdzie klient nie wie czy pojawiły się jakieś nowe "perełki" czy ciągle wisi to samo.

vm

vm21

 Jeśli sklep znajduje się w przestrzeni jakiegoś centrum handlowego to prawdopodobnie obowiązują Was jakieś zasady narzucone przez właściciela. Jeśli wymaga od Was konkretnych standardów w kwestii mebli, które muszą być zatwierdzone przez architekta jeszcze w fazie projektu sklepu, to musicie je rozsądnie wybrać. Zdecydowanie odradzam meble w formie gablot bo stworzycie w ten sposób naturalną barierę, która może klienta zniechęcić. Aby coś obejrzeć lub przymierzyć musi poprosić o to sprzedawcę a nie wszyscy mają taką śmiałość albo zwyczajnie szkoda im na to czasu. Wybierajcie więc takie meble, na których biżuteria będzie na wyciągnięcie ręki klienta.

Na koniec przykład witryny, którą można zrobić w małym sklepie nie wydając na nią majątku.

jewellerybrandsloanie

1082037984

Zapraszam do moich kolejnych wpisów gdzie omówię pozostałe systemy ekspozycji.

ankieta_II

Jubilerski luksus

anna-sklodowska

W ramach cyklu związanego z ekspozycją i Visual Merchandisingiem mam dla Was ciekawe przykłady sklepów i galerii ze sztuką biżuteryjną. Unikalne aranżacje zarówno fasad, wnętrz jak i witryn.

Fasady zaprojektowane przez Hansa Holleina przeszły do historii i nadal zachwycają.

Jewellery Store Schullin Vienna, Austria, 1974

Sklep jubilerski Schullin I, Wiedeń, Austria, 1974r.

Jewellery Store Schullin II, Vienna, Austria, 1983

Sklep jubilerski  Schullin II, Wiedeń, Austria, 1983r.

Sklep w Porcie Adriano na Majorce Relojeria Alemana zaprojektowany przez biuro OHLAB.

Majorka

Jeśli macie ochotę zobaczyć jak ten sklep powstawał to zapraszam na stronę:

http://www.ohlab.net/project/relojeria-alemana

 Miło ogląda się również stronę marki biżuteryjnej http://www.relojeriaalemana.com/

 

Hiszpański projektant Jaime Hayon  w 2009 roku stworzył wizerunek sklepu Octium zlokalizowanego w Kuwejcie.  

jubiler

 Z zewnątrz wydaje się niedostępną twierdzą ale...

sklep jubilerski

Po ich przekroczeniu można zobaczyć zaskakujący obraz.  

Tym sposobem przechodzimy do wnętrz.

sklep z biżuterią

sklep jubilerski

 

Studio Kattentidt zaprojektowało dla Kristiana Kobana http://www. christiankoban. com/index. php  wnętrze berlińskiego sklepu. Jako materiału użyto opon samochodowych.

sklep

sklep

sklep

 

Z wnętrz w trochę odmiennym stylu można polecić paryski, 50 metrowy sklep, rosyjskiej marki Podium.

sklep z biżuterią

 

Nie mogłam w tym wpisie pominąć  ciekawych witryn, oto i one:

witryna

Zimowa witryna sklepu biżuteryjnego w Bostonie.

 

witryna sklepowa

Wyjątkowa witryna sklepu Asprey w Londynie. Komnata pałacowa na zdjęciu i odtworzone w miniaturze jej detale widoczne są w oknach ekspozycyjnych wraz z umieszczonymi na nich luksusowymi dziełami jubilerskimi.

Aby podkreślić rangę historycznego już kunsztu jubilerskiego  Asprey polecam krótki dokument w CNN.

http://edition.cnn.com/2012/06/01/business/asprey-luxury-brand-royal/%EF%BB%BF

 

A na koniec witryna sklepu Burma w Paryżu.

sklep biżuteryjny

Dobrego designu w jubilerskich wnętrzach można znaleźć sporo, dlatego polecam Wam przejrzeć internet w poszukiwaniu innych przykładów ciszących oko.

Przypominam  również o wypełnianiu pierwszego formularza ankiety, która bardzo nam pomorze zrozumieć Wasze potrzeby.

Kliknij na zdjęcie 

ankieta

Miejsce sprzedaży czyli " Jestem tam gdzie mój klient"

anna-sklodowska

    Jeśli  mamy już określony target klienta czyli wiemy jaki ma mniej więcej wiek, styl i „portfel” to musimy się zastanowić gdzie najczęściej możemy  takiego odbiorcę spotkać? Mamy do dyspozycji  sklepy off i on line, galerie, targi   kiermasze z modą . Jeśli znajdziemy wyżej wymienione miejsca handlowe to w pierwszej kolejności powinniśmy dowiedzieć się jacy projektanci i wystawcy sprzedają tam  swoje wyroby.  Sprawdźmy czy stylistyka naszych wyrobów pasuje do tendencji  tam panującej. Właściciele i organizatorzy zazwyczaj mają swoje założenia i bazy klientów, których zapraszają, można więc zapytać  i porównać.  W przypadku sklepów i galerii istotna też jest stylistyka i estetyka  ekspozycji. W przestrzeni zatłoczonej  wyrobami wiele z nich nie będzie zauważonych.  Ważne jest również zwrócenie uwagi na to gdzie ów sklep czy kiermasz jest promowany, na jakich stronach lub w jakich czasopismach. Po zebraniu informacji należy wyciągnąć wnioski. Czy to miejsce da nam oczekiwaną reklamę? Czy nie zaniżymy wartości produktu i czy w tym miejscu będzie on wystarczająco widoczny?  A przede wszystkim czy tam jest nasz klient?

wystawa

Przykład wystawy sklepu z biżuterią. Eksponaty są małe więc z daleka na pewno nie byłyby dostrzeżone. Prosty zabieg kolorowych rurek z pewnością przyciąga oko klienta.

wystawa

Ekspozycja biżuterii w ciekawym wydaniu. Nawet gdyby biżuteria nie była najwyższej klasy to oryginalna forma prezentacji spowoduje,że nabiera ona wartości i staje się atrakcyjna. Prawdopodobnie w innych okolicznościach lub zestawiona z biżuterią o zupełnie innej stylistyce nie byłaby zauważona. 

       

       Zazwyczaj wytwórcy mają przekonanie, ze  ich produkty nie podlegają klasyfikacji, są niepowtarzalne i oryginalne a klient może trafić się wszędzie. Zapewne tak jest ale pamiętajmy, że przedstawiając je w każdym możliwym miejscu nadamy im bardzo pospolity charakter a potem ciężko będzie się wybić.  Jeśli  naprawdę są unikalne lub przemyślane ale proste w formie  mogą zniknąć w tłumie pozostając niedocenionymi. W takiej sytuacji lepiej będzie poszukać dla nich dobrej galerii czy miejsc promujących design.  

wystawa

Przykład ekspozytora, który przyciąga formą a na nim biżuteria w kolorach praktycznie nierzucających się w oczy.

wystawa

Oryginalny sposób na projekt wystawy z biżuterią. Ozdób prawie na niej nie ma ale czy nie zwrócisz na nią uwagi?

ekspozycja

Wystawa biżuterii na której wyroby wyglądają  niczym eksponaty laboratoryjne. Zogniskowane światło  i prosty wystrój powoduje,że skupiasz się tylko i wyłącznie na biżuterii.

Mam też dla Was kilka przykładów sklepów, które łamią wszelkie zasady Visual Merchandisingu. Oczywiście są to skrajne przykłady a wyroby pochodzą prawdopodobnie z masowej produkcji, jednakże porównajcie je do sklepów i galeryjek jakie spotykacie na swojej drodze i sami oceńcie. Często można spotkać miejsca gdzie nawet jeśli mamy drogie lub ciekawe wyroby to ich zestawienie zbyt blisko siebie w dużej ilości przynosi efekt podobny do tego, który widać na zdjęciach. Nie widać nic konkretnego a to co ciekawe całkiem znika. Jest to również brak szacunku dla produktu i klienta, który zmarnuje dużo czasu aby cokolwiek znaleźć. Owszem możemy zaproponować klientowi ciąg korali czy bransoletek ale sugerujemy mu, że jest to bardzo tani produkt, którego my sami nie szanujemy.

zła ekspozycja


zła ekspozycja

zła ekspozycja

Ekspozycja biżuterii - klient wyznacza kierunek

anna-sklodowska

W poprzednim wpisie obiecałam przedstawić kilka wskazówek na temat ekspozycji biżuterii, które powinny spowodować wzrost sprzedaży waszych dzieł.
Przedstawię je w kolejności jaka powinna być przez Was zachowana aby dojść do zamierzonego celu.


Pierwszym punktem w tym procesie jest KLIENT. Oznacza to, że zanim zaczniecie kreować swój wizerunek stoiska musicie się zastanowić kto jest Waszym klientem a co za tym idzie musicie zadać sobie pytanie:

-Jaki jest przeciętny wiek Waszego klienta?

-Czy zazwyczaj Waszymi produktami interesują się ludzie zamożni, przeciętnie zamożni czy raczej nastawieni na tani zakup?

- Jakie potrzeby modowe ma Wasz klient, czy ma on własny styl czy może ulega ogólnym trendom i modom?


Jeśli jesteście w stanie odpowiedzieć na te pytania to wiecie już, w którą stronę powinnyście ukierunkować styl prezentacji. Przykładowo jeśli klientami są nastoletnie osoby to zarówno prezentacja jak i kolorystyka stoiska powinna przyciągać właśnie takiego a nie innego klienta.
To nie zawęzi ilości odbiorców a wręcz przeciwnie przyciągnie więcej ludzi z danej grupy wiekowej czy grupy ludzi o określonych potrzebach.

 



Dla odmiany, jeśli wiecie już, że Waszym klientem są kobiety dojrzałe, czyniące zakupy przemyślane to prezentacja powinna być skierowana do ich stylu życia. Czyli muszą być w niej elementy, które powiedzą : „Tak to jest produkt dla Ciebie a nie dla nastolatki, nie bój się, nikt nie zadrwi z Ciebie, że kupiłaś coś co nie przystoi nosić kobiecie w twoim wieku".

Często zdarza się, że dorosła kobieta nie jest do końca pewna czy to co się jej podoba wypada nosić. Nie wszystkie mają na tyle wypracowany własny styl aby bez wahania dokonać zakupu więc trzeba je trochę przekonać i nie zawsze muszą to być słowa. To samo można odnieść do klientów, którzy ulegają trendom. Jeśli nie mają własnego stylu to można mu ten styl trochę zasugerować. Jeśli jest dobrym obserwatorem, to zauważy, ze pewne produkty są bardziej popularne w danym sezonie. Można więc spróbować wyselekcjonować je tak aby ich nie szukał.



Zamożność klienta ma znaczenie bezpośrednio dla kompozycji, kolorów stoiska jak i jakości prezentacji. O tych aspektach napiszę w kolejnym wpisie. 

Ekspozycja biżuterii w przestrzeni wystawienniczej i handlowej

anna-sklodowska

 Od pewnego czasu obserwuję rynek polskiej biżuterii artystycznej i wiem, że wytwórców jest z roku na rok coraz więcej a mimo to ich wyroby są mało widoczne. Przyczyn może być wiele ale na pewno jedną z nich jest ich niewystarczająco dobra ekspozycja. Problem ten dotyczy biżuterii prezentowanej w galeriach i sklepach jak rownież na stoiskach targów biżuteryjnych czy rękodzielniczych.  Wytwórcy skupieni na pięknie swoich wyrobów wiedzą, że jest on głównym elementem przyciągającym uwagę klienta ale zapominają, że ich zła ekspozycja może to piękno przygasić i zniechęcić potencjalnego kupca. Aby uniknąć takiej sytuacji należy zapoznać się z podstawowymi zasadami tzw. visual merchandisingu. Korzystając z mojego bloga chciałabym Wam te zasady przybliżyć z nadzieją, że okażą się one pomocne. Jako specjalista i menadżer w dziedzinie visual merchandisingu zdobywałam doświadczenie zawodowe zarówno w Polsce jak i za granicą między innymi w Szwajcarii i Niemczech. Zdobytą wiedzę chciałabym Wam przekazać w formie krótkich opisów zasad oraz złych i dobrych przykładów ekspozycji. 

Na początek kilka luźnych przykładów prezentacji z dobrze zachowaną kompozycją, o której wspomnę w następnych wpisach.

visual merchandising

visual merchandising

visual merchandising

visual merchandising

visual merchandising

© Sztuka przenośna
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci