Menu

Sztuka przenośna

blog o biżuterii artystycznej jej historii i sposobach ekspozycji

Ciekawostki

Biżuteryjny deser

anna-sklodowska

Blog dotyczy biżuterii ale nie mogę się powstrzymać i pokażę Wam biżuteryjne desery. Tak, słodkie desery, niczym biżuteria do tego za horrendalne pieniądze.

 W Nowym Jorku, w restauracji Serendipity możesz zamówić The Grand Opulence Sundae czyli najdroższe lody świata. Ich wartość to 1000 $ w którą wliczony jest kryształowy pucharek z lodami waniliowymi obłożonymi 24 karatowym, jadalnym złotem, kandyzowane owoce, marcepanowe wiśnie, złote draże i trufle. Wszystko jest dodatkowo udekorowane pozłacaną Orchideą (jej wykonanie trwa 8 godzin), najdroższą czekoladą Amadei Porceleana i małą miseczką kawioru Grand Passion. A wszystko konsumuje się 18-to karatową łyżeczką.

The_Grand_Opulence_Sundae

W podobnej cenie możemy też zjeść ciastko zwane Golden Phoenix Cupcake. Ciastko można kupić w Dubaju w boutique café Bloomsbury. Użyto w nim pięciu najdroższych składników:

Organiczne masło i mąka z Wielkiej Brytanii 

Czekolada Amedei Porcelena ta sama co w przypadku wcześniej wspomnianych lodów

Złota, waniliowa fasola z Ugandy i  23 karatowe, jadalne złoto. Do tego dochodzą dodatki w postaci truskawek.

Całość jest podawana na porcelanowo - złotej podstawce.

cupcace

Zauważyłam, że Japończycy lubują się w platynie a na potwierdzenie tej obserwacji jest platynowy tort. Stworzył go Nobue Ikara z dedykacją weselną dla Rinko Kikuchi i Chie Kumazawa. Tort udekorowany był platynowymi naszyjnikami i wisorami i o dziwo był jadalny. Kosztował bagatela 130 000$.

MostExpensiveDessertPlatinumCake

To jak? Nabraliście smaka na coś słodkiego?

 

 

 

 

 

Targi Biżuterii

anna-sklodowska

targi_biuterii

Informacja dla tych, którzy chcą wystawić swoją biżuterię jak i dla tych, którzy chcą ją kupić. 17 września w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie odbędzie się pierwsza edycja Targów Biżuterii. Organizatorem jest Fashion in Warsaw.

Dla klientów wstęp wolny.

Życzę Wam udanych zakupów!

Te wystawy zachwycają niezależnie od tego co wystawiają

anna-sklodowska

               Uwielbiam biżuterię, nie tyle nosić co oglądać. Kocham przyglądać się tej zarówno starodawnej jak i bardzo nowoczesnej. Fascynuje mnie jej wykonanie i materiały z jakich powstała. Jest jeszcze jedna rzecz, która ma dla mnie ogromne znaczenie, sposób w jaki biżuteria jest przedstawiana, zarówno w przestrzeni handlowej jak i wystawienniczej. Stąd też pomysł aby zebrać do wpisu kilka wystaw, które mogą być inspiracją dla Waszych przyszłych wystaw.

  Poniższe instalacje zaskakują oryginalnością i sprawiają, że prezentowana biżuteria jeszcze bardziej intryguje. 

Wystawa portugalskich twórców w galerii sztuki nowoczesnej w Lizbonie. O kształcie przestrzeni wystawienniczej zadecydował niski budżet. Fernando Brizio stworzył doskonały projekt z 250-ciu nylonowych nici przymocowanych do listw na przeciwległych ścianach

ed13eb480b536a5bbcfc42482c389f34

wystawa

242b624b8b2352de439ab2a9a0d29bd3

Nici mogą tworzyć wiele wymiarów. Tu mamy przykład wystawy Karen Pontoppidan Ädellab gdzie czerwona nić sprawia wrażenie jakby wystawa pulsowała. Była to jedna z ekspozycji na Schmuck jewellery week 2012

5459dd9467e6f70ba614c38bb87a502a

p3181865

 Edgar Mosa zawsze zaskakuje formą jaką przyjmuje do wyeksponowania swoich dzieł.Tu mamy przykład gdzie tło staje się częścią eksponatów

cfdf7c8b97539c1b6a423a169b115c12

Po zapadajacej się wystawie czas na wystającą. W prosty ale oryginalny sposób przy użyciu  elastycznej tkaniny stworzono efekt wypukłych fragmentów ścian na których zawieszono biżuterię. Ekspozycja pochodzi również ze Schmuck 2013 w Monachium

8781a83a707e4cbcd94536dc6eca6539

ec92e836762c471a189c78241295e876

Kolejna elastyczna tkanina tym razem na delikatnym, metalowym stelarzu. Jest to przykład praskiej wystawy zaprojektowanej przez Zbynka Krulicha dla biżuterii Zbynka Krulicha, Tomasa Hovorka i Markety Richterowej

a5b068d5949bde0fd5ab8e212161a7b6

wearecreative_P1020628

Z serii wystającej ze ściany mam przykład subtelnej ale moim zdaniem bardzo plastycznej Instalacji stworzonej przez Kuki Constantinescu dla Extins w Bukareszcie

43ef26ad35d7322faff111ee12c460b2

 

 Bardzo lubię minimalistyczne formy i surowe materiały. Właśnie taka jest kolejna instalacja z DAS w Paryżu dla kolekcji biżuterii marki Dauphin

84b094d0c9b5f6aaa01c2f40117bf82b

DAS_STUDIO_VEN_CHANTIER_03

Surowe materiały to również łupki. Na nich całkiem niedawno bo w sierpniu, została przedstawiona biżuteria kolumbijskich artystów w galerii Aurora w Bogocie smf_43

smf_32

 Wystawa prac Letizii Maggio wyrożnia się ciekawym sposobem na wyodrębnienie poszczególnych elementów kolekcji. Krzywe,druciane linie doskonale komponują się z biżuteryjnymi obiektami

c428d2eec4065404ebdc5f6bc2715084

 Na koniec chciałabym zwrócić uwagę na instalacje gdzie kolor ma bardzo duże znaczenie. Szare tło wcale nie powoduje, że biżuteria jest mało uwidoczniona. Dobre oświetlenie i jaskrawe napisy powodują, że widz jeszcze bardziej zwraca uwagę na detale kolekcji. 
b21fd03fd6698ca6a3a82f1d20a3c077
cbdcf787e2b0caeda62cf36e1f8884c0

Retrospekcja

anna-sklodowska

             Ostatnio przeglądałam zawartość mojego bloga czyli wszystkie wpisy od początku 2010 roku.  Okazało się, że część z nich wymaga weryfikacji bo przez lata w internecie wiele się zmieniło i na przykład niektóre zdjęcia we wpisach były już niedostępne, linki odnosiły się do nieistniejących stron, polecane czasopisma biżuteryjne już nie są publikowane, a niektórzy artyści zawiesili swoje działania artystyczne.  

Poprawki zajęły mi trochę czasu ale nadal uważam, że niektóre rzeczy wydają się bardzo przestarzałe. Pomyślałam jednak, że może nie będę wszystkiego zmieniać i zostawię jako relikt przeszłości. Przeglądając wpisy rok po roku zauważyłam przede wszystkim jak bardzo zmienia się moda w dziedzinie biżuterii. Co ciekawe najbardziej w biżuterii autorskiej i alternatywnej. Mimo, że nie powinna ona podlegać modom to jednak widać na przełomie tych prawie 8 lat, że obowiązywały charakterystyczne trendy. Z pośród nich na pewno trzeba zwrócić uwagę na wytwory recyclingowe. Artyści dbający o środowisko używali i pewnie nadal używają wszelakich materiałów które nadają się do przetworzenia, począwszy od opakowań, ceramicznych talerzy przez deskorolki, tkaniny, stare meble aż po samoloty. Ja również wpasowałam się w ten nurt i  wytwarzałam biżuterię z plexi reklamowej z dętek rowerowych lub oporników.

kibako11

 

Broszka z plexi reklamowej, moja biżuteria z przed lat KIBAKO 

spinki

Spinki z talerzy "Społem" Magdaleny Ziółkowskiej z marki Porcja

Twórcy bardziej skoncentrowani na naturze wytwarzali biżuterię z naturalnych materiałów typu liście, warzywa, drewno, muszelki, szkło wymyte przez wodę morską i wiele innych rzeczy jakie tylko można było znaleźć w swoim otoczeniu. Pojawił się również styl na ozdoby o dużych formach z tanich półfabrykatów w połączeniu z gąbką, pleksi, plastikiem, metalem, tiulem itp. Przede wszystkim musiało być okazałe i kolorowe i zawierać indywidualny dla projektanta styl.

ABlayth1

 

Naszyjnik od Anny Blauth

 Zaobserwowałam  także silny trend biżuterii tworzonej z modeliny fimo czy żywicy transparentnej, w której zatapia się wszelakie przedmioty i rośliny.

Calus1
Naszyjnik z żywicy z zatopionym dmuchawcem, Sylwia Calus

Wraz z pojawianiem się nowych technologii rozwinęła się również moda na plastikową biżuterię wycinaną laserowo lub z drukarki 3D. Był to nowy kierunek w tworzeniu wzorów bo zamiast zdolności manualnych wymagał umiejętności w posługiwaniu się programem graficznym typu Corel albo projektowym typu CAD.

qlloeBransoletka druk 3D, Qlleo

Jeszcze stosunkowo niedawno pojawiły się również eksperymenty z biżuterią z betonu architektonicznego i innych materiałów, które z pozoru wydają się ciężkie i nieadekwatne do biżuterii a jednak dają ciekawe efekty wizualne.


beton1

kolczyki z betonu architektonicznego od STRUKTU

 Wszystkie wymienione techniki mają swoją kontynuację dzięki projektantom, ktorzy wytworzyli osobisty, ponadczasowy styl cieszący się zainteresowaniem, pozostali poszukują nowych inspiracji.

Aktualnie sztuka biżuteryjna trochę zmieniła kierunek. Pojawia się co raz więcej, bardzo profesjonalnych wytwórców, którzy używają zarówno tradycyjnych materiałów typu srebro i złoto jak i mniej konwencjonalnych typu żywice, szkło czy porcelana. Kreują z nich bardzo wyważone, wręcz minimalistyczne dzieła, które znajdują uznanie nawet za granicą. Dzieje się tak nie tylko za sprawą dobrej jakości materiałów ale i dzięki precyzji wykonania.

Zapraszam więc do dalszego zaglądania na mojego bloga bo będę ich prezentowała.

 

 

Skarb z Miastka

anna-sklodowska

Publikowałam już wpisy o tematyce archeologicznej ale tym razem będzie to wpis z pogranicza archeologii i działań dochodzeniowych Policji. Kilka dni temu media poinformowały, że znaleziono tzw. "skarb z Miastka". Określę go spektakularnym zabytkiem archeologicznym odnalezionym zupełnie nie archeologiczną metodą. W sposób nie archeologiczny odkrywa znalezisko każdy, kto kupi sobie wykrywacz metali i „poluje” na historyczne zdobycze.  Dzieję się tak bowiem  nie ma  niestety prawa definiującego kto i jak może używać detektorów metali. Zdarza się więc, że zabytki o wysokiej wadze historycznej wykopane bez zachowania zasad archeologicznych trafiają w niepowołane ręce i potem są nienależycie konserwowane, przez co często uszkadzane i bez kontekstu historycznego sprzedawane na czarnym rynku. Taki los prawdopodobnie miał spotkać skonfiskowany "skarb z Miastka" ale ostatecznie został przejęty przez policję.

Wspomniałam wcześniej, że zabytki sprzedawane są często bez kontekstu historycznego – spróbuję teraz wyjaśnić dlaczego jest on taki ważny. Archeolog prowadzący wykopaliska, określa miejsca do eksploracji na podstawie konkretnych przesłanek, wyznacza tzw. siatkę arów i kwadrat po kwadracie, delikatnie zdejmuje warstwy ziemi. Wie, że w wyznaczonym obszarze prawdopodobnie znajdował się np. gród albo pochówki.
W momencie gdy natrafi na ślady zaciemnionej ziemi może się spodziewać zarysu grobowca. Jeśli
w jego obszarze znajdzie np. bransoletę może na jej podstawie pewniej określić kontekst historyczny, przykładowo: Pochówek popielnicowy z kultury łużyckiej, 800 l.p.n.e., widoczne wpływy halsztackie. Dzięki przedmiotowi wiemy, że był to okres żelaza a nie brązu i 800 l p.n.e. a nie 1000 l p.n.e., itd.

Wyobraźmy sobie teraz, że ktoś kto nie ma wiedzy archeologicznej, historycznej czy konserwatorskiej spaceruje sobie po lesie z wykrywaczem metali i znajduje piękny naszyjnik lub bransoletę. Wykopuje
je i na podstawie wiedzy zaczerpniętej z internetu stara się je oczyścić a następnie "wydatować". Obydwie rzeczy robi źle ale i tak udaje mu się taki przedmiot sprzedać na czarnym rynku, wzbogacając się o kilkaset złotych. Bywają też gorsze przypadki gdzie łup może być sprzedany jako zwykły złom. Niezależnie od sposobu sprzedaży obie strony popełniają przestępstwo bowiem przywłaszczenie dóbr kulturowych które są własnością państwa jest karane nawet do 10 lat pozbawienia wolności.

To nie jest jedyne zło jakie dzieje się na skutek takich działań. Wróćmy do opisu praktyki archeologicznej gdzie naukowiec znajduje ślady pochówku. Nie ma w nim poza kośćmi czy urny z prochami, żadnych innych elementów typu ozdoby czy monety. Nie ma ich bo jak się okazuje ktoś kiedyś wykrył je detektorem i ukradł. Tu powstaje problem ponieważ archeolog wie, że te ukradzione elementy mogły być jedynym źródłem informacji na temat np. dokładnej daty pochówku, w jakiej kulturze został złożony, do jakiej kasty należał pochowany człowiek itd. Odkrycie mogłoby być bardzo ciekawe i przynieść sporo informacji zarówno naukowych jak i poznawczych dla regionu, w którym zostało znalezione. Nie stanie się tak bo ktoś bezprawnie wykradł najważniejszy element. Najcenniejszy dla historii i nauki a dla handlarza wart kilkadziesiąt lub kilkaset złotych. 

W przypadku "Skarbu z Miastka" sytuacja na szczęście nie okazała się tak tragiczna. Po zawiadomieniu
w maju przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o prawdopodobnym wykopaniu i przywłaszczeniu zabytków z epoki żelaza, policja postanowiła natychmiast wszcząć śledztwo. W czerwcu udało im się dotrzeć do mieszkańca Miastka, u którego znaleziono 11 sztuk cennych przedmiotów w tym głównie biżuterię z okresu kultury łużyckiej, nordyjskiej i halsztackiej. Była to jednak namiastka całości skarbu. Przekazano ją do muzeum w Lęborku i dalej poszukiwano pozostałej, dużo większej części zabytku. Może dzięki mediom a może dzięki policji 17 lipca zgłoszono odkrycie reszty brakującego skarbu. Z obawy przed konsekwencjami, dostarczono go do muzeum w Koszalinie. Znalazca nie uniknie kary bowiem przetrzymanie zabytku oraz próby jego czyszczenia świadczą o tym, że pierwotnie miał on inne plany co do znaleziska. Szczęśliwie odzyskano ponad 200 brakujących eksponatów głównie z kultury łużyckiej z VIII w p.n.e. w tym między innymi naczynia, fibule, bransolety, naszyjniki, naramienniki, nagolenniki, kabłączki, szpile i zawieszki. Prawdopodobnie jest to jedno z największych znalezisk tego typu na Pomorzu. Uważa się, że skarb był własnością kupca który włożył swoje " towary" do wazy z brązu
i zakopał. To jest dobra wiadomość bo oznacza, że skarb nie był elementem większej całości. 

Na podstawie zdjęć z Lokalnego Serwisu Informacyjnego Regionów Słupskiego i Lęborskiego,   Muzeum
w Lęborku  oraz dokumentacji policji możecie zobaczyć jaką biżuterię zawierał skarb.

skarb z Miastka

Na powyższym zdjęciu, na podłodze obok wazy z brązu widać naszyjnik kołnierzowaty  i lity.

Skarb z Miastka policja

kabłąk ze zwojem ślimakowatym, fibula (ozdobna zapinka do szaty), groty, klamry.

znaleziska archeologiczne

zapinki , groty i spirale z kabłąków oraz brązowa waza 

skarb

Prawdopodobnie tarczka spiralna od kabłąka

zapinka, skarb

zapinka płytowa ze zdobieniem

SkarbyzMiastka Lęborkzapinka płytowa, naszyjnik kołnierzowaty z pięciu płyt sierpowatych, ozdobny guz z uprzęży 
SkarbyzMiastka, Lęborkbransolety spiralne
SkarbyzMiastka, Lęborknaramiennik spiralny, naszyjnik z uszkami zdobiony poprzecznymi rowkami

 

© Sztuka przenośna
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci